عوامل ناشناخته ناباروری

عوامل ناشناخته ناباروری


20 درصد از عوامل بروز ناباروری ناشناخته هستند

به گفته یک کارشناس مامایی پژوهشگاه رویان «حدود ۴۰ درصد از این عوامل بروز ناباروری مربوط به مردان و ۴۰ درصد نیز مربوط به زنان است؛ حدود ۲۰ درصد نیز عامل نازایی مشترک یا ناشناخته است. یعنی حتی بعد از بررسی‌ها و آزمایش‌های مختلف هم هیچ علت شناخته‌شده‌ای برای ناباروری زوجین یافت نمی‌شود که علم هنوز این عوامل را به‌طور دقیق نشناخته است.» از فاکتورهای محیطی و افزایش سن ازدواج تا نقش ژنتیک در ناباروری و اختلالاتی که منجر به سقط جنین می‌شوند، عوامل موثر بر بروز ناباروری هستند.

عوامل ناشناخته ناباروری
عوامل ناشناخته ناباروری

دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران

درباره عوامل ناشناخته ناباروری به «فرهیختگان» می‌گوید: «وقتی می‌گوییم عوامل محیطی، عوامل محیطی همه عوامل را دربرمی گیرد، از استفاده از یک لپ‌تاپ برای جوان 20-18 ساله که با خطرات نحوه استفاده از آن آشنا نیست، لپ‌تاپ را روی پاهای خود قرار می‌دهد و درجه حرارت بالای این لپ‌تاپ روی پاهای او قرار می‌گیرد و به بیضه‌ها آسیب وارد می‌کند تا کسی که در کوره آجرپزی کار می‌کند، نانوایی که در معرض آتش قرار می‌گیرد، مسائل دیگری که شغلی است یا مسائل محیطی و آلودگی‌هایی که وجود دارد، تغذیه‌ای هم که گاهی انجام می‌شود

از عواملی بشمار می‌رود که بر بروز ناباروری موثر است. حتی ممکن است فردی بیماری‌ای بگیرد و آن بیماری روی سیستم تولید‌مثل فرد اثر بگذارد. اینها مجموعه عوامل محیطی است. به غیر از مسائل ژنتیکی که یک فرد ممکن است دستگاه تولید‌مثلش از بچگی دچار مشکل باشد یا در گذر زمان تولید سلول‌های جنسی‌اش اتفاق نیفتد، این عوامل گسترده و مختلفند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *