ناباروری در ایران بیشتر از میانگین جهانی

ناباروری در ایران بیشتر از میانگین جهانی


ناباروری در ایران 15 درصد از میانگین جهانی بیشتر است

ناباروری در ایران به دو قسم ناباروری اولیه و ناباروری ثانویه است. ناباروری اولیه یعنی زوجی برای بارداری اول ناتوان باشند و ناباروری ثانویه یعنی زوجی که سابقا دارای فرزند شده‌اند و در سن باروری هستند، دچار ناباروری شده باشند.طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی ناباروری به «ناتوانی در بارداری در طول یک‌سال بدون پیشگیری» گفته می‌شود. در آمار‌های ارائه‌شده در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۳ درصد از زوج‌های ایرانی نابارور بودند.

رقم آمار کلی میانگین ناباروری در جهان

اما در گزارش ارائه‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آبان ۱۴۰۰ به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته شده؛ «نرخ ناباروری اولیه ۱۲ درصد و نرخ ناباروری ثانویه در کشور ۱۶ درصد است.» طبق این گزارش درمجموع حدودا سه‌میلیون زوج در کشور درگیر ناباروری هستند

ناباروری در ایران بیشتر از میانگین جهانی
ناباروری در ایران بیشتر از میانگین جهانی

و سالانه ۷۰ تا ۹۰ هزار زوج به این آمار اضافه می‌شوند. اخیرا اما به ادعای پژوهشگاه رویان: «دریکی، دو سال اخیر آماری که از مرکز ناباروری ابن‌سینا منتشر شد، افزایش تعداد زوجین نابارور ایرانی را نشان داد که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است یعنی از میانگین جهانی هم کمی بالاتر رفته است.» بررسی «فرهیختگان» نشان می‌دهد آمار‌های اخیر درخصوص ناباروری در ایران چندان دقیق نیست؛

آخرین آمارگیری‌های بر پایه سرشماری ناباروری در ایران

مطالعات تحقیقی جدی در این زمینه حداقل بیش از هفت‌سال است که به‌روز نشده‌اند. مقالات معتبر علمی هم که برمبنای بررسی نمونه‌های محدود آماری است نمی‌توانند داده‌های دقیقی را در این خصوص ارائه دهند.

دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران درباره صحت و دقت داده‌های مرکز ناباروری ابن‌سینا به «فرهیختگان» می‌گوید: «آمار ناباروری در ایران که توسط مرکز ناباروری ابن‌سینا منتشر شد، مربوط به الان نیست، مربوط به بیش از یک دهه پیش است که حدودا 20 درصد بود. آمار هم مبتنی‌بر سرشماری نبود بلکه صرفا یک برآورد بود. مطالعه‌ای بود که برمبنای آن برآوردی را اعلام کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *