رایگان شدن خدمات درمان ناباروری مطابق استاندارد‌های جهانی

پس مصوبه دولت در زمینه همگانی‌شدن بیمه ناباروری، پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه مطابق آیین‌نامه بند «الف» ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه رایگان می‌شود. به گفته مسئولان بیمه سلامت ایران؛ «زوجین نابارور فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای باید با آزمون وسع تحت پوشش بیمه‌همگانی قرار گیرند. آن دسته از زوجینی که دچار سقط مکرر شده و بارداری موفقی نداشتند در گروه ناباروری قرار می‌گیرند.»

خدمات پزشکی ناباروری رایگان
خدمات پزشکی ناباروری رایگان

رایگان شدن هزینه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری

خدمات تخصصی ناباروری شامل (IUI, IVF, ICSI , FET) براساس ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دولتی، عمومی غیردولتی و خیریه و خصوصی طرف قرارداد با خودپرداخت معافیت (فرانشیز) تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرار گرفته است. اتفاقی که گویا می‌بایست زود‌تر در نظام سلامت کشور رخ‌می‌داد به این جهت که بسیاری از کشور‌ها مدت هاست خدمات ناباروری را همگانی کرده‌اند.

به گفته چوبینه، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ «بیمه‌ها سطوح مختلف دارند. بیمه ناباروری هم در اکثر کشورها وجود دارد یعنی کسی که بیمار خاصی دارد، پزشک تایید می‌کند. در سیکل درمان می‌رود و در مسیر درمان قرار می‌گیرد، امکان دارد زمان برای او مساله شود. و در سرویس‌های درمانی‌ای که می‌خواهد قرار بگیرد، ارائه خدمات برایش با تاخیر زمانی همراه باشد. اما این قیوداتی که آنها دارند متاسفانه ما در سرویس‌های درمانی و بیمه‌ای نداریم.

یک زمانی امکان دارد عدم رعایت دستورالعمل‌های پزشکی بار سنگینی را در عرصه درمان برای صنعت بیمه به وجود بیاورد یعنی درمان‌های گاه‌وبیگاه و بدون برنامه، چون مسیر درمان مسیر نامشخصی است. سیستم ارجاع خوب و سیستم پزشک خانواده در کشور متاسفانه موفق نبوده است. الان بحث روز همین است و آقای رئیس‌جمهور نیز اشاره کرده‌اند که می‌توان این بحث زمین مانده را به سرانجام رساند. اگر رابطه مالی بین پزشک و بیمار نباشد واقعا در همه زمینه‌ها مخصوصا بیمه ناباروری مفید است. اگر سه میلیون زوج نابارور در کشور باشند، خانواده‌های زیادی تحت‌تاثیر این ارائه خدمات خواهند بود.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *